Tuesday 22 March 2011

Oh Tidak...!!



Assalamualaikum.....

Hari ni rasa mcm ada idea nk menulis kat blog..biasa artikel main copy paste je...hehehe...citer lama... Pada ari ahad 27 Feb 2011...sje jalan2 ngan "Org umah" kat Wangsa Walk kat Wangsa Maju...niat g tgk wayang..tp citer yang nk tgk tu dah fully booked...so nk blk awal lg...menilau2 la dulu dlm Wangsa Walk tu...jalan punya jln naik lenguh kaki...ternampak la satu mesin penimbang yang agak canggih..Mesin tu boleh timbang berat..ukur tinggi..test tekanan darah..dia analisis kita punya kesihatan...degupan jantung..lemak..gula...semua la..mcm kat spital la katakan...canggih sungguh zaman skrg..sje dah boring xtau nk buat apa...seluk poket masuk duit dlm mesin tu..tekan2 screen masuk kan maklumat yang dia perlukan...naik la aku atas mesin tu...2,3 kali gak la try..canggih2 mesin ni pun bengap jgk...nk kata aku berat sgt xdr la...biasa la mesin... bergilir2 la aku naik mesin tu..lepas da siap semua prosedur..org umah plak yg buat benda sama...nk kata nk caya ngn result mesin tu..xdr la..kompom xtepat punya...tp sje la nk tgk result dia...Dan hasilnya.....

menakjubkan...hahaha.....

                                                   Aku                   &             Dia

sah aku xreti nk tgk result ne..tp buat2 pandai je la...hahaha...ada saper2 yg tau apa result dia...yang ternyata kurang baik nie..kalau g check up kat spital kompom dia suh aku kuruskan badan...hahaha...mesti doc ckp ..berat x ideal...hampeh..!! janji aku sihat...hehehe

Sambil2 taip td..aku sempat search kat google...dpt la Info nie...so aku kongsi la kat sni...

Dengan pembangunan ekonomi dan gaya hidup dan diet yang semakin berubah, berat badan yang berlebihan dan obesiti (kegemukan) semakin meningkat di benua Asia.Ini mengakibatkan peningkatan kadar penyakit-penyakit yang berkaitan dengan berat badan berlebihan,termasuk diabetes (kencing manis) penyakit jantung,angin amar dan tekanan darah tinggi.
Diet Berkesan Dengan Pemakanan Seimbang
Diet Berkesan Dengan Pemakanan Seimbang
Obesiti dan berat badan berlebihan juga meningkatkan risiko kejadian sesetengah kanser,batu karang,penyakit gout,osteoartritis,kemandulan dan lain-lain penyakit.Individu yang berlebihan berat badan dan obes juga mempunyai harga diri yang rendah dan selalu berasa muram disebabkan oleh imej badan yang tidak menarik. Pendek kata,keadaan berat badan berlebihan mengurangkan kualiti dan keriangan hidup.
Nikmati banyak buah-buahan, sayuran, makanan bijirin penuh dan kekacang. Makanan sebegini mempunyai masa banyak tetapi tenaganya kurang padat dan membantu anda berasa kenyang lebih lama.
Makan dengan kadar sederhana makanan seperti daging kurang lemak,ikan,tenusu rendah lemak dan lain-lain protein.Makanan jenis protein paling berkesan untuk mengenyangkan kita.
Sekali-sekala makan dengan sukatan sederhana makan makanan yang mengandungi tenaga padat. anda mungkin berasa terkilan jika langsung tidak dapat menikmati makanan jenis ini.Jadi,rancangkan saat-saat untuk menikmati makanan ini tanpa berasa bersalah, kemudian teruskan dengan diet seimbang yang  dirancang dengan baik.
Pengambilan sajian makanan dan snek kerap dapat mengelakkan anda bermakan dengan keterlaluan. Sukatan makanan harus diawasi. Kajian menunjukkan sukatan makanan semakin meningkat dalam tempoh 20 tahun lepas dan mungkin menjadi punca utama pemakanan yang berlebihan.

No comments: