Monday 12 September 2011

Lafaz Akad Nikah mmg senang..tau maksud sebenar dia?

Assalamualaikum.....

Arini rasa rajin plak nk menaip..sbb arini anggota kat opis cukup...so aku xbz sgt....arini pg2 lg aku edit blog tunang aku http://preparationtobemrsjuri.blogspot.com <---- tu blog tunang aku..gatal sgt nk buat blog..tp dia bz nk update xsempat..aku jgk la yg kena update...lepas settle edit blog tu...aku blog walking plak..aku xramai foller jd senang la aku belek2 blog diorg,...blok yg best aku baca..blog eida..dia suka menulis...
so belek2 blog dia..aku tertarik 1..pasal akad nikah..dulu aku ada post dlm FB..tp xterfikir plak nk tulis dlm blog...tgk dah eida tulis dlm blog dia..rasa berkobar2 plak nk tulis gak...kreadit to ieda....

" Aku Terima Nikahnya, Si Dia Binti Ayah Si Dia Dengan Mas Kahwin RM . . . . "


bestkn kata2 kat atas tu...lepas dah imam & saksi ckp sah..sah..sah...senyum melebar semua...terutama di pengantin...kononnya selamat la semuanya...eh hello...bkn selamat o.k...bar bermula...sedar ke xsedar semua tentang tu....? 


meh kita tgk apa maksud disebalik akad nikah tu...? seram weh... kalau korg lelaki..korg patut seram...




"Aku tanggung dosa dosa si dia dari ibu bapanya, apa saja dosa si dia buat, dari dedah auratnya sehinggalah tinggal solatnya, aku tanggung & bukan lagi ibubapa si dia . . Dan aku tanggung semua dosa bakal bakal anak anak ku , jika gagal maka aku fasik, dayus & aku rela masuk neraka & malaikat Zabaiyah melibas badanku sehingga pecah. . "




hah...apa mcm bro? ko sedap je lafaz..tau ke apa maksud dia? bukan senang kawin ni..akad je sah..idup mcm biasa...hello kwn...sedar la wei.. apa tanggungjawab ko...kodah pilih utk berkahwin..ko kena tau semua tu....kalau xnk masuk neraka jahanam...pandai2 la ko urus ko punya family...jgn sampai sbb kawin ko tempah tempat kat neraka jahanam tu...azab weii... jgn tny aku la mcm mn azab dia..aku xtau...yang ternyata aku takut..!! sbb xlama lg aku pun nk kawin....


hah..! ni ada sikit la yg aku petik dari blog eida....pasanan jgk...sama2 la kita renung...


"Pantau lah pergerakan isteri kamu. . Kawal pemakaian, percakapan & pergaulan isteri . . Semua perbuatannya adalah tanggungjawab kamu .. Jika dibebaskan secara berleluasa, parah akhirat kamu!"


apa macam bro..ada bran? 


utk para isteri plak...tlg la para suami...jgn asyik ko nk ikut dunia je..dunia ni sementara je..udah cukup la time ko bujang ko berseronok...dah kawin ni bawa2 la ubah perangai tu... xrugi la kalau org tgk ko kolot skali pun..fesyen? apa yg ada dgn fesyen? aku tgk skrg fesyen yg menutup aurat yg sempurna pun dah byk...cantik2 plak tu...apa salahnya berubah kearah tu?tkt? tkt kwn2 lari? biar dia lari..kubur asing2 wei...xdrnya ko nk heret dia skali masuk kubur ko...adus....jemm..!! 


dah la...malas aku nk tulis..kang pjg citer plak....


apa hal sama2 kita muhasabah diri...









2 comments:

::EIDA:: said...

HOoooHOhooo... betul betul betul...

*bagus betul budak Eida tu*

zamzurizain said...

angkat bakul nmpk....hehehe...