Thursday 14 April 2011

Apa aku ada?? Nothing..!!


Apa aku ada?? Nothing..!!

Sambil2 layan mata nk tido…aku terfikir..apa yang aku ada skrg? Rupa2nya apa pun aku xdr…setiap org inginkan keselesaan dlm hidup…nk merasa hidup senang…tp ramai yang still dlm kesusahan…cuba kita tgk sekeliling kita..kwn2 kita…bersungguh2 berkerja..utk apa?..comfirm la utk dpt duit..nk sara hidup,baik yang bujang..apatah lg yang dah bekeluarga..makin berat tanggungan…kadang2 kehendak kita mengatasi segalanya…contoh yang bujang…nk beli baju..nk ikut trend…kalau yang minat keta..nk makeup keta bg cun…jiwa muda katakana (termasukla aku)..kalau yang dah kawin..nk beli umah..nk beli perabot..nk beli keperluan…kalau dah ada ank..lg la berat tanggungannya…mcm2 benda nk kena sedia kan…kalau kita fikir secara logiknya,bila dah berkeluarga tugas2 tersebut perlu dilakukan oleh lelaki sebagai ketua keluaga..itu tugas wajib seorg ketua keluarga..isteri hanya membantu meringankan beban..kalau kita pandang masa dulu2..kaum hawa hanya berada dirumah menguruskan hal2 suri rumah…hanya lelaki keluar bekerja…tp sekarang suami n isteri sama2 bekerja mencari rezeki..hal2 dirumah semuanya diserahkan kepada pembantu rumah…semuanya perlukan duit..boleh dikatakan tanpa duit kita xboleh hidup….

Aku fikirkan masa depan aku..aku bekerja sebagai penjawat awam..W17..gaji semua org tahu kalau dah 17 gaji pokok hanya rm800++ bg yang baru lapor diri…bertugas dinegeri org..jauh dari kampung halaman..kos taraf hidup yang agak tinggi..adakah cukup utk sara hidup? Tanya la sesiapa skali pun..xpernah cukup…harga barang pun makin meningkat..harga minyak..xpayah ckp la…melambung2 tinggi…mcm mn nk hidup..? gaji still di tangga yang sama…kita boleh kelaskan individu menetap di kota raya  yang bergaji Rm2000 kebawah adalah MISKIN..!! ..jadi aku pun tergolong dlm golongan yang sama…kalau dgn tangga gaji itu..apa yang bleh buat? Nk byr sewa rumah..nk belanja mkn..keperluan diri…comfirm xcukup…lagilah sapa yang sudah memiliki kereta…tiap2 bulan kena byr keta lg…lg nk kena service…roadtax…yang selayaknya pakai motor buruk yang boleh di beli cash bawah Rm1000..

Bagi yang bujang pula..merancang masa depan..nk kawin..semuanya nk guna duit..kalau dah gaji ciput..jgn kata nk kawin..nk bercinta pun xlalu..jadi jgn salahkan gologan muda yang berpendapatan rendah kenapa lewat kawin....Aku bersyukur kerana bernasib baik drpd org yang yang hidupnya lebih teruk dari aku… kalau kita rasa kita hidup susah..org lain ada lg lebih susah dari kita…tp aku tiada apa nak dibanggakan…harta? Jauh skali..harapkan gaji,..simpanan? ada gak simpan tiap2 bulan..sampai masa comfirm aku kaut semua tu..kalau xkaut? Kebulur la jawapnya…sesiapa yang jd teman hidup aku..baik dulu, sekarang dan seterusnya… aku mohon ampun maaf..aku xmampu bahagiakan kamu dgn sempurna…

Mcm mn pula dgn kes si isteri/awek berkerjaya lebih tinggi/professional @ senang dikatakan bergaji lebih besar dari si suami/pakwe? Janggalkan… so girl yang berpangkat besar..fikir2kan lah mengapa anda blum dilamar org sang lelaki ? bukan lelaki sengaja m’permainkan perasaan seorg wanita…tp si lelaki takut utk dekati anda… lelaki ada egonya tersendiri…sama jg wanita…bila bercinta..comfirm nk jupe..nk kuar jln2..mkn2..tgk wayang…beli itu..beli ini... mampu ke sorg lelaki tanggung semua itu… memang xsalah kalau berkongsi2…tapi kalau dah tiap kali keluar si awek je yang belanja,walaupun awek tu x merungut…jatuh maruah seorg lelaki..seumpama lelaki bergantung hidup dgn perempuan…dah terbalik…kalau masa bercinta boleh dimaafkan lagi..bila dah kawin..dlm keadaan yang sama..mcm mn? Lelaki wajib memberi nafkah..tp lelaki xmampu.. sgt2 rasa gagal dlm hidup seorg lelaki apabila gagal menyediakan apa yang patut…pandangan org..xpayah ckp la..mulut2 longkag si pembawa berita yang lebih cpt dari berita terkini…xabis2 mengata yang bukan2… dari pandangan family…xtau la nk ckp…benda ni boleh menjadi isu besar kalau tidak ditangani dgn betul….

Dah malas aku nk menaip…dlm kepala aku..aku fikir aku ni sorg yang LOSER..!! kemungkinan aku yang akan mengemis dr isteri aku sendiri jika hidup aku ditahap yang sama mcm skrg…”usaha tangga kejayaan”..”dimana ada kemahuan,disitu ada jalan”..  

“YA ALLAH YA TUHAN  KU..PERMUDAHAKANLAH PERJALAN HIDUP AKU, LIMPAHKANLAH REZEKI KEPADA KU..BAHAGIAKANLAH HIDUP KU & KELUARGA KU”..SESUNGGUHNYA AKU HANYALAH HAMBA MU YANG LEMAH”…aminn….



Psst: harap faham ngn cara aku..maybe ada rojak2 sikit…

                                                                                                            Setulus hati…
                                                                                                            Zamzuri zain.

No comments: